@font-face { font-family: myFont; src: url('time new roman.ttf'), url('time new roman.eot'); } معرفی کتاب رویکرد دو فضایی به آسیب ها، جرایم، قوانین و سیاست های فضای مجازی :: Media Literacy & Cyber Culture

Media Literacy & Cyber Culture

Towards Islamic Approach

Media Literacy & Cyber Culture

Towards Islamic Approach

Media Literacy & Cyber Culture

 

کتاب «رویکرد دو فضایی به آسیب ها، جرایم، قوانین و سیاست های فضای مجازی» دارای شش بخش با عناوین تحلیل پارادایمی و مفهومی آسیب‌ها و جرایم در فضای مجازی ، مطالعه مفهومی و سنخ شناسی جرایم و آسیب‌ها در فضای مجازی ؛ مطالعه موردی ، مطالعه رفتارشناختی آسیب ها در فضای مجازی ، مطالعه سیاست‌های کشوری و بین المللی پیرامون آسیب‌ها در فضای مجازی ، مطالعه تطبیقی حقوقی قوانین جرایم و آسیب‌ها در فضای مجازی و همچنین نتیجه‌گیری  ؛ آینده اندیشی و برنامه‌ریزی پیشگیرانه و کنترل آسیب‌ها و جرایم مجازی می‌باشد .

آشنایی با دکتر سعید رضا عاملی

دکترسید سعیدرضا عاملی ، استاد گروه ارتباطات و رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران است .  دغدغه اصلی او مطالعات فضای مجازی و جهانی شدن و استفاده کارآمد از این فضا در مسیر توسعه موثر جمهوری اسلامی ایران است . وی کتاب‌ها و مقالات علمی ملی و بین‌المللی بسیاری به چاپ رسانده است که از جمله آنها می‌توان از مطالعات شهر مجازی تهران در دو جلد(1387) ، شهر جهانی تهران (‌1388 ) ، پژوهش مجازی(1388)، شبکه‌های علمی مجازی ( 1388 ) ، و دو جهانی‌شدن‌ها و دوفضایی شدن‌ها (‌1389) ، مطالعات انتقادی استعماری مجازی آمریکا : قدرت نرم و امپراتوری‌های مجازی و همچنین مطالعات مقایسه‌ای آمادگی الکترونیک :‌ راهبردی برای پیشرفت فضای الکترونیک (1390)  نام برد .

سیدسعیدرضا عاملی در ابتدای کتاب بیان می‌کند که ظهور جهان مجازی ، انعکاسی عینی است از خلاقیت جهان ذهن که موجب تبدیل شدن امر واقعی تخیلی به امر واقعی عینی شده است . عاملی ادامه می‌دهد که این جهان ، بستر جدیدی برای خیر و شر جهان است که از ظرفیت‌های متفاوتی نسبت به جهان فیزیکی واقعی پیرامون ما برخورداراست . وی مطالعه حاضر را تلاشی برای شناخت ظرفیت‌های خیر و شر و ضرورت‌ها و الزامات می‌داند . سیدسعیدرضا عاملی تاکید می‌کند که مهار این فضای خیرخیز و جرم‌خیز با قوانین و مقررات به نوعی موجب تقویت عقلانیت و خردورزی در این فضای پویا و پرتحرک می شود .

تبیین پارادیم دو فضای شدن و آسیب‌های دوفضایی ؛ ظرفیت‌شناسی دوفضایی ، تبدیل‌ها از آسیب فیزیکی به آسیب مجازی ؛ تجربه‌های جهانی فیزیکی و جهان مجازی ، مفهوم‌پردازی آسیب فیزیکی ، آسیب مجازی و آسیب دو فضایی  روش‌شناسی مطالعه آسیب‌ها در فضای مجازی و ملاحظات مرتبط با آن ، سنخ شناسی ناهنجاری‌های مجازی و همچنین سنخ‌شناسی جرایم مجازی در بخش‌های اول و دوم کتاب حاضر مورد بررسی قرار می گیرد . نویسنده در بخش حملات سایبری اظهار می‌کند که حملات سایبری به فعالیت‌هایی اشاره دارد که به منظور تغییر دادن ، مختل کردن ، فریفتن ، منحط کردن یا تخریب سیستم‌ها یا شبکه‌های رایانه‌ای و یا اطلاعات و برنامه‌هایی که در این سیستم‌ها یا شبکه‌ها وجود دارند و یا از آن می‌گذرند ، انجام می‌شود . سیدسعیدرضا عاملی یادآور می شود که منشاء حملات سایبری ممکن است هر نقطه‌ای از جهان باشد. این حملات براساس مقصد یا محل رخنه و نفوذشان مورد قضاوت واقع می‌شوند . مجرمین از اینترنت و شبکه‌های اینترنتی استفاده و عموماً حملات خود را از کشورهای دیگر شروع می‌کنند و بدین ترتیب مدارک و شواهد جرم خود را مخفی نگه می‌دارند و از نقایص قوانین بین‌‌المللی بهره می‌گیرند . در نتیجه ، بررسی شبکه‌های بین‌المللی باید در ارتباط با مشکلات قضایی و حوزه قدرت و فقدان هماهنگی قوانین جزایی ملی مورد بررسی قرار گیرد .

بخش سوم و چهارم کتاب حاضر به بررسی وکنکاش موضوعاتی همچون پیمایش رفتارشناختی و مطالعه موردی رفتارهای مجازی ، رفتارهای مجازی ؛ مطالعه موردی رفتارها در محیط‌های مجازی ، آسیب‌شناسی فضای مجازی و نگاه تطبیقی به سیاست گذاری و همچنین سنخ‌شناسی سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی در برابر آسیب‌ها را واکاوی می‌کند . دکتر عاملی در بخش چهارم و در بخش ایمن‌سازی فضای دیجیتال و اینترنت تاکید می‌کند که حضور پررنگ در فضای مجازی ضرورتا ً نیازمند دسترس‌ناپذیر بودن فضاهای آسیب‌زا و محتواهای نامناسب و ارتباطات ناهنجار نیست . عاملی می‌افزاید که هرچند چنین برنامه‌ها و سیاست‌هایی نیز باید مورد توجه باشند ، اما عدم توجه به وزن سیاست‌گذاری‌ها در حوزه آسیب‌شناسی به خصوص در فضای مجازی و عدم توجه به مختصات فضای مجازی ، دامنه اثرگذاری سیاست‌های سلبی را محدود و بی‌تاثیر می‌سازد و موجب می‌شود آسیب‌ها در هیبتی جدیدتر هر آن خود را نمایان سازد . وی در پایان این بخش پیشنهاد می‌کند که توجه و وزن‌دهی مناسب به سیاست‌های ایجابی همچون پررنگ‌شدن محتوای مناسب و محتواسازی برای فضاهای آسیب‌زا و جایگزینی محتوای نامناسب با محتوای مناسب ،‌ می‌تواند تا حدودی فضا را به سوی استانداردهای اخلاقی پیش برد تا در بدو تولید محتوا ، به جای محتوای آسیب‌زا و نامناسب ، محتوایی مناسب حتی توسط خود کاربران تولید شود .

نویسنده کتاب " رویکرد دوفضایی به آسیب‌ها ، جرایم ، قوانین و سیاست‌های فضای مجازی" در بخش ششم و نتیجه‌گیری به بررسی مطالبی همچون مطالعات سیاست‌گذاری کشورها ، مطالعات تطبیقی قوانین و مقررات ، مطالعات پیمایشی و میدانی و همچنین راهبرد پیشگیرانه به آسیب‌ها و جرایم مجازی با نگاه دینی می‌پردازد و بیان می‌کند که زندگی امروز که با ظهور فناوری‌های ارتباطی دیجیتال دگرگون شده و در حال دگرگونی مداوم است ، الزامات و ملاحظات خاص خود را نیز دارد . یکی از این ملاحظات والزامات ، توجه به آسیب‌شناسی فضای جدید زندگی و دوفضایی است . سیدسعیدرضا عاملی در ادامه و در بحث سیاست‌‌های سلبی که جوامع و دولت‌ها در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی اعمال می‌کنند به تشویق به استفاده از سامانه‌های نظارتی و مسدودسازی سطح خرد ،  برنامه‌ریزی بازدارنده در حوزه قانون‌گذاری ، استفاده از سامانه‌ی نظارتی و مسدودسازی سطح کلان و همچنین جلوگیری از استفاده از اینترنت اشاره می‌کند و اینکه برخی از دولت‌ها مانع دسترسی عمومی به اینرنت می‌شوند ، به این معنی که یا دسترسی عمومی را به کلی ممنوع یا منوط به کسب اجازه از دولت کرده‌اند .

رویکرد دوفضایی به آسیب‌ها ، جرایم ، قوانین و سیاست‌های فضای مجازی ، نوشته دکتر سیدسعیدرضا عاملی در چاپ اول خود با شمارگان 2000 نسخه و با قیمت 132000 ریال توسط موسسه انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است .

به نقل از : http://old.ido.ir/a.aspx?a=1390101305


 

 

 

 

 

 



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی