@font-face { font-family: myFont; src: url('time new roman.ttf'), url('time new roman.eot'); } معرفی کتاب «اینترنت» :: Media Literacy & Cyber Culture

Media Literacy & Cyber Culture

Towards Islamic Approach

Media Literacy & Cyber Culture

Towards Islamic Approach

Media Literacy & Cyber Culture

معرفی کتاب «اینترنت»

پنجشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۲۳ ب.ظ

 

کتاب «اینترنت» در پی معرفی اینترنت به عنوان یک فناوری ارتباطی است، و به جای اینکه فقط به ویژگی های فناورانه آن توجه کند، بر فرصت های ارتباطی آن، محدودیت های ناشی از آن و کاربردهای حاصل از آن هم تاکید می کند .

دکتر سعید رضا عاملی در مقدمه این کتاب می نویسد:

لورنزو کانتونی و استفانو تاردینی در کتاب ارزنده اینترنت به مجموعه ای از ظرفیت ها و امکانات این فضا توجه کرده اند که به نوعی جهان مجازی را از جهان واقعی متمایز می کند . این شناخت معلوماتی را فراهم می کند که ناظر بر ساختار و قابلیت های این فضاست و کمتر محتوا، حرکت ها و خطرات مورد توجه قرار می گیرند. به عبارت دیگر کتاب به سازه های مجازی توجه می کند ولی امر سلامت و تعالی زندگی در محیط مجازی مغفول مانده است که لازم است خوانندگان به این بعد مهم حضور در محیط های مجازی نیز توجه کنند. امروز ما بیشتر از هر روز گذشته تاریخ به معماری زندگی و فرهنگ و ارزش های فرهنگی در زندگی روزمره، چه در محیط فیزیکی و چه در محیط مجازی، نیازمندیم. همچنین نیازمندیم که سلامت مسیر زندگی را در بستر آسان سازی خدمات و سلامت ارائه آن ها و نیز علائم عدالت در خدمات دهی به جامعه را مورد دقت و ملاحظه قرار دهیم. نیازمندیم که انتخاب های جامعه را چه در محیط فیزیکی و چه در محیط مجازی، به صورت جدی و فراگیر تعریف کنیم. امروز امکان نظامند کردن خیر و متاسفانه شر در نظام برنامه ای سامانه وجود دارد. ما باید با رویکرد خیرگرایانه، محیط مجازی و یا حداقل محیط مجازی ایرانی را بر اساس محتوای الهی ساماندهی کنیم.

فصل اول اینترنت و زمینه های آن را، هم به لحاظ  جامعه شناختی و هم به لحاظ تاریخی، معرفی می نماید. در ابتدا فرآیند اشاعه فناوری های نوین در جوامع و سازمان ها ارائه می شود، سپس تاریخچه ای مختصر از پیشرفت فناوری های اصلی ارتباطی از اختراع خط تا گسترش اینترنت گردآوری شده و در کنار آن یک آرایه شناسی برای تحلیل این نوع از فناوری ها پیشنهاد شده است. در پایان، اینترنت از نظر مسائل سیاسی، اقتصادی، قانونی و اخلاقی در زمینه واقعی آن تحلیل شده است.

از آنجا که اینترنت یک فناوری ارتباطی است که نمی توان آن را بدون شناخت سخت افزارها- در حال حاضر این سخت افزارها شامل رایانه ها، رایانه های دستی و تلفن های همراه می شود و البته این ها می توانند با همگرایی فناوری ها تغییر کنند- ارزیابی کرد، باید به آن تسهیل می شود هم پرداخت. بنابراین در فصل دوم ویژگی های اصلی ارتباطات رایانه- واسط به شکل : ابزار متفاوت برای ارتباط آنلاین، ویژگی های فنی اصلی آن ارائه شده است.

 فصل سوم به یک مفهوم بنیادین فرامتن در ارتباط اینترنتی می پردازد در واقع، این مفهوم بخشی از خاستگاه وب و اینترنت به طور کلی است؛ علاوه بر آن، از آنجا که این مفهوم خود مفهوم «متن» را به چالش کشیده، دارای اهمیت نظری نیز هست. این فصل پس از تعریف کلی فرا متن ، برای کسب فهم بهتری از ارتباطاتی که فرامتن پدید می آورد، این مفهوم را از نقطه نظر سخن وری باستانی توضیح می دهد. در پایان، تاریخچه کوتاهی از فرا متن ترسیم می شود.

فصل های چهارم و پنجم به یکی از پر کاربردترین و شناخته شده ترین موارد در اینترنت یعنی وب سایت ها اختصاص داده شده اند. این وب سایت ها نه فقط به عنوان ساخته های فناورانه، بلکه از نقطه نظر ارتباطی و بر مبنای مدل ارتباط وب سایتی نه فقط به عنوان ساخته های فناورانه، بلکه از نقطه نظر ارتباطی و بر مبنای مدل ارتباط وب سایتی معرفی شده اند. در فصل چهارم مسائل مرتبط با محتوا و خدمات ارائه شده، به وسیله یک وب سایت، ابزارهای دسترسی به آن و منتشر کنندگانی که آن را طراحی، مدیریت و تبلیغ می کنند، ارائه شده اند. فصل پنجم به کاربران وب سایت ها و خدمات از طریق وب می پردازد و مسائل تبلیغات از طریق وب، کاربردی بودن، تحلیل کاربردهای وب سایت ها، موتورهای جست و جوی اینترنتی و زمینه زیست بوم شناختی یک وبسایت را توضیح می دهد.

در پایان فصل ششم به صورت مفصل برخی از کردارهای اجتماعی- ارتباط جمعی، جماعت سازی، آموزش و آموختن، اقتصاد و تجارت، سیاست و حکومت- را که در نتیجه گسترش اینترنت به طور جدی به چالش کشیده شده اند معرفی می نماید.

«اینترنت»   نوشته لورنزو کانتونی و استفانو تاردینی در چاپ اول خود با شمارگان 2000 نسخه و با قیمت 90000 ریال توسط موسسه انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است



 



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی