رسانه
امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که رسانه ها ما را از هر سو احاطه کرده اند. تاثیر رسانه ها در زندگی انسانهای جامعه به حدی زیاد است که بدون وجود رسانه ها و به خصوص رسانه های خبری، دچار اختلال می شود. به طور مثال فرض کنید، یک روز صبح از خواب بیدار می شوید و به هیچ رسانه های دسترسی ندارید، سوال این است که چگونه از اخبار مطلع می شوید؟ اگر پدر یا مادرتان در شهر و یا کشور دیگری زندگی کنند، چگونه می توانید از حال آن ها با خبر شوید؟ یا چگونه از اخبار مربوط به شهر و یا کشور خود مطلع می شوید؟ بنابراین رسانه ها نقش بسیار مهمی در زندگی اجتماعی افراد جامعه ایفا می کنند.
اولین کنفرانس سواد رسانه ای در ایران، در تاریخ 30 مهرماه 1393 در برج میلاد تهران برگزار گردید. این کنفرانس محصول تلاش گروه پژوهشی سواد رسانهای و تعدادی از نهادهای علمی، فرهنگی و دانشگاهی کشور و موضوع اصلی آن، بازخوانی و انتقال تجارب آموزش عمومی سواد رسانهای است.اگرچه مباحث و مسائل دیگری نیز در این کنفرانس مورد بحث قرار گرفت اما هدف اصلی کنفرانس گرد هم آوردن محققان و مدرسان سواد رسانهای در کشور، و ایجاد فرصتی برای محققان سواد رسانهای در کشور برای انتقال تجارب و ارائه یافتههای پژوهشی آنها بوده است.
یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است پیش آید، این است که در پی آشنایی و تسلط هر یک از افراد جامعه بر « سواد رسانه ای » چه توانایی هایی برای فرد حاصل می شود؟ و این توانایی ها به چه کارمان می آید؟ این موضوع مهمی است که می خواهیم در این بخش به آن بپردازیم . لذا به نظر می رسد بهتر است از همین ابتدای امر به پنج توانایی بسیار مهم حاصل از تسلط بر « سوادرسانه ای » اشاره کنیم.
در این مقاله بر قدرت دستکاری ذهنی ابزارهای رسانهای و شبکهای جدید تأکید شده و مثالهایی از امکانات فناورانهای که به صاحبان قدرت امکان تردستیهای ذهنی را میدهد، بازنمایانده شده است. اما آنچه برای کاربران مهم است -و فرهنگ تابآوری و مقاومت را معنادار میکند- این است که با علم بر این قدرت روزافزون، ضمن بهرهگیری از نتایج مثبت این شبکهها و ابزارها، خودمختاری خود را بر ارتباطات و ابزار فناورانه، مانند اینترنت، فیسبوک، گوگل و مانند آنها -اعم از جهانی یا درون مرزهای کشورها- با هوشیاری مداوم حفظ کنند. غریبههایی که خوبی شما را نمیخواهند از دور در کار وارسی ذهن شما هستند
در ششمین دههی زندگیاش آنقدر مشغله دارد که برای دیگران تصور رسیدگی به آنها هم امکانپذیر نیست؛ بههرحال وقتی با ۱۰٫۸ میلیارد دلار صدمین ثروتمند عالم باشید و در ۲۱۴ هیات مدیره، در ۱۰ سازمان مختلف که در ۱۲ حوزهی گوناگون فعالیت میکنند هم عضویت داشته باشید واقعا ۲۴ ساعت شبانهروز هم برای سرکشی به تمامشان کفایت نمیکند. نام «اریک اشمیت» (Eric Schmidt) مدتها است با نام گوگل گره خورده؛ او حالا رییس هیات مدیره شرکت هلدینگ صاحب گوگل یعنیالفابت است